onsdag 10 december 2008

Hälsoinspiratör

Jag är hälsoinspiratör på min arbetsplats, kan väl säga att det föll en naturligt. Så idag så har jag varit på kurs (för andra gången, en gång kvar).

Så vad gör då en hälsoinspiratör? Jo...
  • Delta i kurser och utbildning kring hälsa och friskvård.
  • Motivera, uppmuntrar och vara inspiratör på arbetsplatsen och i arbetslaget när det gäller friskvård och hälsa.
  • Tillsammans med medarbetare och chef arbeta aktivt med hälsa och friskvård.
  • Ta till vara på idéer kring hälsa och friskvård från medarbetarna.
  • Informera på arbetsplatsträffar om det som sägs på hälsoinspiratörs träffarna.
  • Vara en positiv inspirationskälla och en möjliggörare.
Hur ska det fungera? Jo...
  • En informationskälla och ett "bollplank" att bolla idéer med.
  • Ta ansvar för att hälsofrågor diskuteras på personal möten.
  • Är delaktig i arbete med hälsoplanen.
  • Bidrar till små mål, små förändringar som passar alla (det där lilla extra).
  • Delar med sig av erfarenheter.
  • drar i gång olika aktiviteter.
  • Är en aktiv lyssnare.
  • Är en "påpuffare" som också behöver "puffning".
  • Är ett språkrör mellan Chef/medarbetare och ett boll plank för andra hälsoinspiratörer.
Vad tror ni om detta? Jag känner att jag har redan många idéer och jag vet vad jag skulle vilja genomföra. Men sen finns det ju de som inte vill eller har lust, så dem ska man väl inte stånga sig blodig på.
Jag känner mig så hurtig, så jag drar nog en vända till gymmet i kväll.

Cheers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du ville lämna en kommentar! det värmer så gött när ni gör det! ;-)

Tack för besöket! Du lämnade väl ett litet avtryck?! ;-)